divendres, 18 de gener del 2008

Més anècdotes


L'altre dia l'Aitana (4 anys acabats de fer) em sorprèn amb la fabulosa expressió "l'arpa de Noel", quan en realitat m'està explicant una història relacionada amb "l'Arca de Noé", és clar.

Això em recorda una vella anècdota d'un que un dia em va dir "eres como un tímpano de hielo" (per "témpano"). Em vaig imaginar un paio amb amb el timpà de gel, un paio que no sentia res ni a ningú, un paio a qui tot el que li deien li relliscava, literalment. El tímpano de hielo em sembla un gran títol de llibre humorístic a l'estil Groucho Marx.

PS: Miro a Sant Google. Cerco imatges que lliguin amb "tímpano de hielo" i trobo el retall de premsa i l'acudit d'aquí a la vora (entre moltes d'altres coses). Penseu en qualsevol error, busqueu-lo a Google i de vegades trobareu que no és exclusiu: o ja l'ha comés d'altra gent o, fins i tot, se n'han fet acudits.

Miro també "arpa de Noé" (secció pàgines web) i trobo la següent història en l'article "Duendes" de Jose Luis Ferris (a El País):

"Admito que en las doscientas veinte columnas que llevo publicadas en este periódico se han colado erratas de color muy diverso. Las ha habido ingenuas, inocentes, pero también porculeras y traidoras, de esas que le dan la vuelta al artículo y dejan en evidencia al autor. Hoy apenas hay intermediarios entre el columnista y el ejemplar impreso: sólo el correo electrónico y esos duendes que manipulan el azar, la conciencia y la informática. En otro tiempo, el proceso era mucho más retorcido. El columnista escribía o dictaba su texto, éste llegaba a la bandeja de redacción y de ahí pasaba a los linotipistas que picaban, corregían y maquetaban el trabajo antes de llegar a las rotativas. Uno de aquellos colaboradores dictó a su secretaria un artículo que decidió titular El arca de Noé. La eficaz mecanógrafa erró en una tecla u oyó mal, el caso es que escribió El arpa de Noé. Cuando el trabajo cayó en manos del linotipista de turno, que era culto de afición y relisto por sus huevos, sufrió el cambio definitivo, ya que un lector avezado como él sabía de sobra que no fue Noé, sino otro personaje bíblico, quien tocaba el arpa. Discurrido lo cual, resolvió a su sólido entender y dejó la columna tal y como apareció a la mañana siguiente, con el hermoso título de El arpa de David."