diumenge, 22 de juny del 2008

Gravats sobre murs d'església a Andorra (bis)

L'amic Casamajor em va retreure la mala definició d'alguna de les fotos que vaig fer dels gravats de tota mena trobats sobre pedres d'una església d'Andorra. M'ho va retreure amb tota la raó. Passa que no sempre puc fer les fotos amb el temps, la definició i la llum que jo voldria. Principalment perquè el detall i la precisió que volen alguns gravats filiformes és bestial. També perquè no disposo d'una càmera suficientment bona. Penseu que molts d'aquests gravadets són pràcticament il·legibles in situ, diríem que gairebé invisible a l'ull no ensinistrat. Si hi hagués interès per part de les autoritats que s'encarreguen del patrimoni cultural, suposo que podrien fer-ne calcs on es revelarien els traços amb tot detall. Jo no m'he permès mai fer tal cosa, per prudència. No voldria que ratlletes (sobretot en el cas d'alguns escrits o signatures) tan fines que es poden esborrar amb el dit es poguessin malmetre.

Donc, com deia, vaig tornar a visitar el lloc i vaig repetir algunes fotos per tal de veure si podia aconseguir-ne més detalls. Vaig esperar un dia asolellat i que el sol fos alt. No sé si els resultats milloren les imatges prèvies, fetes més tard i amb dia ennuvolat.

Per cert, penso que he pogut desxifrar una de les inscripcions. Crec que es tracta d'una variació del proverbi en llatí medieval "Cum stulto stultus, sapiens sis cum sapiente". En aquest cas concret, penso que hi ha alguna alteració en l'ordre: "Cum stulto stultus sis cum sapiente sapiens". La meva traducció seria: "Sigues neci amb els necis i savi amb els savis".


CLIQUEU DAMUNT DE LES IMATGES PER PODER APRECIAR-NE ELS DETALLS.



2 comentaris:

Anònim ha dit...

Realment l'he de felicitar per aquesta magnífica, espléndida i grandiosa troballa de l'inscripció llatina, és impressionant i n'he gaudit moltíssim. ¡¡¡
Cal felicitar-lo també per la millora en qualitat d'imatge de les seves fotografies.¡¡¡

David Gálvez Casellas ha dit...

Moltes gràcies Mr. Georges!

S'agraeixen els ànims i els comentaris. També s'agraeixen les crítiques, ja ho saps. Sona clixé, però m'ajuden a millorar.

D.